En els darrers mesos s'ha detectat l'adveniment de nous problemes socials i s'han exacerbat d'altres. En un context de crisi econòmica, dificultats a l'hora d'accedir al mercat laboral i retallades en els pressupostos públics, pren especial rellevància l'avaluació de les polítiques impulsades amb l'objectiu d'atendre les necessitats de diversos col·lectius.
Amb aquest propòsit, el passat 27 de juny es va celebrar una jornada internacional per analitzar un dels problemes que més preocupació suscita: les oportunitats futures d'aquells membres del col·lectiu juvenil que ni estudien ni treballen. Coneguts com a "ninis", aquests joves representen un 15'3% de la joventut espanyola (dintre la franja d'edat entre 18 i 24 anys). La importància del problema i les conseqüències negatives futures que se'n poden derivar, tant individuals com col·lectives, obliguen a reflexionar urgentment sobre les polítiques que cal impulsar per evitar que esdevinguin una "generació perduda".
La cita, que va tenir lloc fa uns dies a l'espai Caixa Fòrum de Barcelona, va servir com a punt de trobada entre els professionals de joventut i altres membres que treballen amb aquest col·lectiu; arrel de la jornada, van sorgir interessants materials que val la pena revisar. A continuació, us facilitem els enllaços a aquests documents:
- Sr. Miquel Àngel Alegre, Ivàlua. Quin és l'abast del problema i com s'està afrontant?
- Sr. David Casado, Ivàlua. Què en sabem de l'efectivitat dels programes de segona oportunitat a Catalunya?
- Sr. Marc Gurgand, École d'Economie de Paris.L'avaluació experimental de programes per a joves: el cas francès
- Sr. Steffen Künn, IZA - Institute for the Study of Labour, Bonn, Germany. Impactes educatius i laborals de les PAO per a joves a Alemanya
- Sr. Harry J. Holzer, Georgetown Public Policy Institute, Washington DC. Programes als EUA per als "disconnected youth" / Appendix / Improving Education and Employment Outcomes of Youth in US
- Sra. Carme Pagès - Serra, Unitat de Mercats Laborals i Seguretat Social, Banc Interamericà de Desenvolupament, Washington DC. Com millorar les oportunitats d'inserció laboral dels joves a Amèrica Llatina?
- Sr. Sergi Jiménez, Universitat Pompeu Fabra i FEDEA. Ajudaria escurçar l'ESO i avançar l'inici de la FP?
- Sr. Manuel Bagüés, Universidad Carlos III de Madrid. Cal pagar els estudiants per a que continuïn estudiant?
- Sr. Manfred Wallenborn, European Training Foundation. Quin paper podria jugar l'FP dual?
Via | IVALUA.CAT